johannespuro Kiinnostuksen kohteena yhteiskunnan kehittäminen ja digitalisaatio

Digitalisaation mahdollisuudet ovat rajattomat

  • HS:n otsikko väitti tiistaina "kaikkea ei voi digitalisoida"
    HS:n otsikko väitti tiistaina "kaikkea ei voi digitalisoida"

Helsingin Sanomien jutussa ”Onko Suomessa liian paljon virkamiehiä?” (28.10.2014) työmarkkinajärjestöjen edustajat perustelivat analogisen työn digitalisoinnin vaikeutta. Kolme neljästä haastatellusta suhtautui skeptisesti digitalisaation mahdollisuuksiin prosessien tehostamisessa. Kriittisten kommenttien yläotsikoksi olikin tiivistetty ”kaikkea ei voi digitalisoida”.

Kommentit osoittavat, että palkansaajien edustajat eivät ymmärrä termin digitalisaatio merkitystä. Digitalisaatio ei tarkoita ihmisen tekemän työn loppumista vaan sen uudelleenajattelua ja –organisoimista.

Otetaan esimerkiksi terveyspalvelut, joita haastatelluista Markku Jalonen ja Jarkko Elorantakin käyttävät esimerkkinä työstä ”joka on paha digitalisoida” ja ”jossa digitalisoinnin mahdollisuudet ovat rajalliset”.

Terveydenhuollon potilastietojärjestelmien uudistus tähtää prosessein tehostamiseen niin, että turhaan raportointiin ja tiedon käsittelyyn käytetty aika voitaisiin käyttää itse potilaiden hoitoon. Digitalisaatio pitäisi siis nähdä keinona, jonka avulla on mahdollista vapauttaa resursseja läsnä olevaan työhön. Onnistunut digitalisaatio ei tuo ainoastaan tehokkuutta työhön, vaan vaikuttaa yllättäen esimerkiksi henkilöstön sairauspoissaolojen vähenemiseen työn mielekkyyden kasvaessa.

Parhaimmillaan digitalisaatiolla voidaan kuitenkin ajatella prosessi - tässä tapauksessa terveydenhuolto – kokonaan uusiksi.

Esimerkiksi potilaista, oireista ja diagnooseista kerättyä dataa hyödyntämällä voitaisiin tunnistaa sairauksia jo aikaisessa vaiheessa ja hoitaa niitä onnistuneemmin ja pienemmillä resursseilla. Ihmisten ruokavaliota ja liikuntaa mittaavalla ja terveellisempiin elintapoihin kannustavalla sovelluksella voitaisiin muuttaa elintapoja ja pitää ihmiset merkittävältä osin kokonaan poissa lääkärin vastaanotolta. Kevyeen työmatkaliikuntaan innostava palvelu voisi tuoda kerralla valtavat säästöt sekä työterveyteen, bensakuluihin, että työmatkojen ympäristövaikutuksiin.

Olemassa olevia prosesseja voidaan kehittää ja tehostaa, ja parhaassa tapauksessa kokonaan uudelleenajatella digitaalisten palveluiden avulla. Ei ole järkevää rajata mitään palveluita tai työtehtäviä kehityksen ulkopuolelle.

Digitalisaation mahdollisuudet eivät nimittäin ole rajalliset, vaan rajattomat.

 

Johannes Puro & Eeva Melama

Prosessien digitalisointiin erikoistuneen ite wiki oy:n perustajat

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Digitalisoinnilla turhaan raportointiin ja tiedon käsittelyyn käytetty aika voitaisiin käyttää itse potilaiden hoitoon blogissa sanotaan. Tähän lisäisin vielä sen, että turhan usea järjestelmän vaihto syö työntekijöiden motivaatiota ja aikaa, kun on opeteltava aina eri logiikalla toimiva uusi järjestelmä.

Jos päästäisiin yhteen tai vaikkapa aluksi pariin yhtenäiseen järjestelmään, joka taas ei ole tietojärjestelmätoimittajille mieleen, niin voitettaisin jo paljon.

Toimituksen poiminnat